28 April 2010

IBU AMINULRASYID RAYU ALLAHYARHAM TIDAK DIKAITKAN PENJENAYAH

Ibu kepada Aminulrasyid, Puan Norsiah Mohammad, ibu pelajar sekolah yang ditembak Polis awal pagi Isnin lepas merayu agar Allahyarham tidak dikaitkan dengan dengan kegiatan samun, apatah lagi menggelar anaknya sebagai penjenayah. Beliau yang amat rapat dengan anak bongsunya itu amat mengenali hati budi Allahyarham. Aminulrasyid, menurut beliau, juga dikenali oleh rakan sebaya sebagai seorang yang baik hati dan selalu mendahulukan kawan. Beliau kesal dan tidak dapat menerima laporan akhbar yang tersiar keseluruh negara, tidak henti-henti mengaitkan Aminul dengan kegiatan jenayah samun.

Beliau juga yakin bahawa Allahyarham yang memandu tanpa lesen amat ketakutan ketika bertembung dengan kereta Polis Peronda menyebabkan beliau memandu terlalu laju sehingga menimbulkan syak anggota. Namun beliau kesal dengan tindakan menembak dari belakang yang dilakukan terhadap Aminulrasyid kerana pihak polis sememangnya mempunyai keupayaan yang banyak untuk menahan kereta yang dinaiki anaknya.

Demikian rintihan Puan Norsiah ketika menerima kunjungan Ahli Jawatan Kuasa dan aktivis PAS Shah Alam diketuai Pemangku Yang DiPertua, Hj Azli Yusof pada pagi Rabu 20 April 2010. Kunjungan ini dibuat PAS Shah Alam sebagai menzahirkan rasa simpati di atas musibah yang menimpa keluarga Allahyarham Aminulrasyid, seterusnya memberikan sokongan agar tabah menghadapi ujian tersebut.

Beliau terharu dengan keperihatinan PAS Shah Alam dan berterimakasih di atas kunjungan dan ziarah yang di lakukan.

Sehubungan dengan itu, PAS Shah Alam telah menghantar satu memorandum kepada kepada Ketua Polis Selangor di Ibu Pejabat Kontingen di Seksyen 9, Shah Alam bagi mendesak pembelaan sewajarnya kepada Allahyarham Aminulrasyid dan keluarga. Memorandum itu juga mendesak agar pihak Polis yang masih melakukan siasatan terhadap kes ini agar tidak mengalih perhatian masyarakat terhadap kemungkinan berlakunya kecuaian, seterusnya mendesak agar membersihkan nama baik Allahyarham yang masih muda remaja dari terlibat dengan kegiatan jenayah samun.

Dato Khalid Abu Bakar, Ketua Polis Selangor, yang menerima sendiri memorandum itu mengulangi jaminan beliau sebelum ini bahawa kes itu akan ditangani dengan telus dan adil sehingga terserlah kebenaran.

PAS Shah Alam berharap jaminan ini akan dapat dilaksanakan sehingga pembelaan sewajarnya dapat diberikan kepada keluarga Allahyarham dan keyakinan orang ramai terhadap institusi Polis yang menjaga keamanan dan keselamatan awam dapat dipulihkan.

Turut sama menghantar memorandum adalah Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor (DPPNS) yang diwakili oleh Us Hasbullah Ridzuan and AJK Pas Shah Alam, Hj Sofian Shariff.

2 comments:

wma said...

Kita tidak tahu malangnya nasib adik Aminul Rashid di dunia ini, mungkin ada hikmah dan kebaikannya di akhirat.

PAS KAWASAN SHAH ALAM said...

Hikmah di akhirat hanya Allah yang tahu. Hikmah di dunia agar keadilan terlaksana.

Post a Comment