03 May 2010

PELAJAR CEDERA DALAM SERBUAN POLIS DI DATARAN SHAH ALAM

Seorang pelajar kolej cedera ketika polis menyerbu sekumpulan belia yang baru selesai dan mula beredar setelah mengikuti program Sembang Santai bersama remaja di Dataran Shah Alam awal pagi Ahad baru-baru ini.

Dalam kejadian yang berlaku sekitar jam 12:15 pagi tersebut, beberapa buah kereta polis tiba-tiba menyerbu kumpulan remaja dan orang ramai yang masih lagi berada di Dataran Shah Alam setelah mengikuti program tersebut. Mereka yang terkejut dan ketakutan apabila diserbu oleh polis yang menaiki dua buah kereta Proton Waja dan sebuah SUV Nissan X-Trail. Program yang tamat sekitar jam 12 tengah malam itu telah berjaya menarik golongan remaja yang selalu mengunjungi dataran tersebut.


Mereka mula melarikan diri dengan motorsikal masing-masing apabila anggota polis keluar dari kereta mereka dan kelihatan menyerang kumpulan belia tersebut. Salah seorang dari mereka, Mohamad Nazmi Anwar, cuba melarikan diri ke arah Hotel Quality Inn telah bertembung dengan sebuah dari arah bertentangan iaitu Lebuh Raya Persekutuan. Pelajar tersebut terjatuh, bangun semula dan melarikan diri sebelum melanggar belakang sebuah van dipercayai setelah hilang kawalan akibat ditendang oleh seorang anggota polis.

Peristiwa ini disaksikan oleh orang ramai, pengunjung Dataran Shah Alam dan petugas program yang sedang berkemas dan berehat setelah menyelesaikan urusan majlis tersebut. Mereka terperanjat dengan cara anggota menyerbu secara tiba-tiba seolah-olah terdapat kesalahan jenayah yang dilakukan disitu. Tindakan pihak berkuasa itu dilihat membahayakan mengunjung yang hadir di antaranya keluarga yang membawa anak-anak mereka bersiar-siar di situ. Keselamatan pengunjung yang bersiar disitu terdedah dan boleh di langgar oleh belia yang bertempiaran lari akibat ketakutan dengan serbuan polis tersebut.

Kejadian ini turut mendapat perhatian Ahli Parlimen Shah Alam yang berpendapat serbuan itu seharusnya dilakukan dengan bertanggungjawab dan mengambil kira bahawa belia yang hadir ke situ adalah kerana mereka baru menghadiri satu program "outreach" untuk mendekati remaja. Beliau hairan kenapa tidakan serbuan dan ganas seperti itu perlu dilakukan kerana remaja bermotorsikal itu boleh disuraikan secara aman sekalipun mereka didapati berkumpul melewati waktu tengah malam. Apatah lagi mereka baru sahaja menghadiri program yang baik untuk membenteras gejala sosial dikalangan remaja.

Dalam program tersebut, pengunjung termasuk remaja bermotorsikal telah dipersembahkan siri tazkirah dan nasihat yang diselangselikan dengan nyanyian dan puisi berkonsep ketuhanan dan kemanusiaan.

Sementara itu, Pengerusi Majlis Perwakilan Penduduk, MPP Zon 1, Hj Azli Yusof yang menganggotai jawatankuasa pengajuran program tersebut dan berada di situ terkejut dengan apa yang berlaku awal pagi Ahad yang telah disaksikan sendiri oleh beliau. Beliau berharap aspek keselamatan pengunjung di Dataran Shah Alam diambil kira sekalipun pihak berkuasa ingin menyuraikan remaja-remaja bermotorsikal yang masih berada di situ sehingga awal pagi.

Pihak MPP mengambil kaedah mendekati remaja dengan memberikan pendidikan dan kesedaran, bukan dengan pendekatan menghukum atau menakutkan mereka. Beliau juga berharap pihak polis dapat memberikan sokongan terhadap program-program yang dianjurkan untuk mendidik dan memberi kesedaran terhadap golongan remaja bermotorsikal yang sering menjadikan tempat tumpuan seperti Dataran Shah Alam, Dataran Kemerdekaan.

No comments:

Post a Comment