27 April 2010

KEADILAN UNTUK ALLAHYARHAM ADIK AMINULRASYID

Pas Shah Alam melahirkan rasa simpati terhadap keluarga dan rakan-rakan adik Aminulrasyid yang mati ditembak Polis di kawasan perumahan Seksyen 11, Shah Alam pada awal pagi Isnin 26 April 2010 baru-baru ini.

Allahyarham ditembak mati di kepala ketika sedang memandu sebuah kereta Proton Saga bersama dengan seorang lagi rakannya berikutan dikejar oleh pihak Polis Peronda. Adik Aminul Rashid dipercayai ketakutan dan memecut keretanya kerana memandu tanpa lesen. Beberapa das tembakan telah dilepaskan dan satu daripadanya mengenai kepala adik Aminulrasyid.

Pihak Polis, seperti yang dilaporkan oleh beberapa akhbar harian, menyatakan bahawa tindakan tembakan itu dilakukan kerana mensyaki kereta yang dipandu oleh adik Aminulrasyid itu adalah kereta penyamun.

Maklumat dan tinjauan yang diperolehi dari keluarga dan rakan-rakan adik Aminulrasyid mendapati bahawan Allahyarham adalah seorang yang baik dan merupakan seorang ahli sukan di sekolah. Adalah tidak manasabah mengaitkan beliau sebagai seorang penjenayah semata-mata kerana hendak melindungi kesilapan yang dilakukan oleh pihak polis.

Timbalan Yang Di Pertua PAS Shah Alam, Hj Azli Yusof yang turut bersama-sama dengan Ahli Parlimen Shah Alam, YB Khalid Samad dan ADUN Kota Anggerik, YB Yaakob Safari dalam satu sidang akhbar pagi Selasa menuntut Pihak Polis agar menjalankan siasatan menyeluruh di atas kematian adik Aminulrasyid. Dalam masa yang sama pihak polis diminta mempastikan kejadian sebenar tidak disorok, diubahsuai atau ditokok tambah. Apatah lagi mengaitkan pelajar yang baru berumur 15 tahun itu terlibat dengan kegiatan jenayah.
 
PAS Shah Alam berharap agar pihak polis menjalankan siasatan menyeluruh ke atas kejadian ini, membersihkan nama baik adik Amimulrasyid dan seterusnya menzahirkan keadilan kepada masyarakat yang mengharapkan pihak polis menjaga keselematan mereka. Tidak seharusnya keluarga yang telah kehilangan seorang anggota yang mereka sayangi itu terus dipalitkan dengan cerita yang direka semata-mata kerana melindungi tindakan anggota pihak berkuasa itu.

KEADILAN UNTUK ALLAHYARHAM ADIK AMINULRASYID !!!

No comments:

Post a Comment