28 July 2010

JAMBORI UNIT AMAL SHAH ALAM 2010 MANTAPKAN JATIDIRI REMAJA

Jambori Unit Amal Shah Alam yang berlansung pada 24-25 Julai 2010 baru-baru ini berjaya memikat golongan remaja untuk bersama-sama memantapkan jatidiri agar bersedia menyertai aktiviti-aktiviti amal apabila diperlukan.

Seramai 76 remaja dari seluruh Shah Alam telah bergabung dengan 30 orang aktivis unit amal telah berkampung selama dua hari di kawasan perkhemahan di Janda Baik, Pahang. Mereka didedahkan dengan pelbagai aktiviti lasak dan kerja berpasukan "team building" seperti Amal Race, survival, tarik tali, latihan kawad dan jungle tracking bertujuan untuk membina ketahanan dan keyakinan diri.



Ketua Unit Amal Shah Alam, Muammar Ghaddafi memberitahu bahawa penyertaan dan penglibatan dalam Unit Amal Shah Alam semakin meningkat dari masa ke semasa. Beliau yang pernah menyertai misi amal membantu mangsa tsunami di Acheh dan banjir besar di Segamat berkongsi pengalaman dengan remaja-remaja belasan tahun yang tidak sabar-sabar untuk berbakti dalam misi kebajikan dan kemanusian Unit Amal.

Majlis perasmian penutup telah disempurnakan oleh Hj Azli Yusof, Timbalan YDP Pas Shah Alam. Beliau antara lain menyarankan agar remaja melibatkan diri dengan kegiatan yang sihat dan bermanfaat seperti Unit Amal. Menurut beliau, kegiatan Unit Amal bukan sahaja memberi manfaat kepada masyarakat yang dibantu, ia juga memberi manfaat kepada diri sendiri kerana berupaya membangkitkan kesedaran bahawa terdapat masyarakat yang mungkin berada dalam keadaan yang lebih susah ketika ditimpa musibah. Beliau berpesan agar peserta jambori mengikhlaskan diri kerana hanya amal yang ikhlas sahaja yang diterima oleh Allah untuk dianugerahkan dengan ganjaran pahala.

No comments:

Post a Comment